Chcielibyśmy mieć dobrych szefów. Dla 39% millenialsów idealny przełożony to charyzmatyczny doradca i mentor (raport „Młodzi na rynku pracy”). A jak doradca i mentor, to i sprawiedliwy, zdecydowany, kompetentny, a nade wszystko dojrzały człowiek. Chcielibyśmy być dobrymi szefami, tylko skąd mamy wiedzieć, że to już?
Trudne pytania
Agnieszka Kozak pięknie pisze, że: „Dojrzeć” to znaczy zobaczyć, chcieć otworzyć oczy i zajrzeć głębiej, do środka siebie, zrozumieć swoje przekonania, odnaleźć wartości, poczuć sens tego, co się robi, i jasno zdefiniować cel podróży przez życie.” Pytanie więc:
Na ile znasz siebie i swoje wartości?
Czy i kiedy masz poczucie sensu tego, co robisz?
Na ile rozumiesz swoje przekonania?
Jak brzmi cel Twojej podróży przez życie?
Wypłyń na głębię
Pracując z menedżerami, liderami, przedsiębiorcami jako coach wiem, że te pytania to nie jest przysłowiowa „bułka z masłem”, tylko nie raz i nie dwa „czerstwy chleb”. Trudno bowiem przełknąć odpowiedź „nie wiem co jest dla mnie ważne”, „moje życie nie ma sensu”, „nie rozumiem o co mi tak naprawdę chodzi”. Są osoby, które w ogóle tych pytań nie chcą słuchać, odpychają je z lęku przed odkrywaniem prawdy o samym sobie, ze strachu przed menedżerską autentycznością. Często łatwiej grać narzuconą rolę w korporacyjnym teatrze. Deklamować codziennie te same kwestie. Jak marionetka wykonywać procedury i reżyserować pracę podległego zespołu.
Dziś jednak, kiedy urlopowy czas i być może masz chwilę na oddech, warto zatrzymać się i jak pisze Agnieszka Kozak wreszcie pozwolić sobie „dojrzewać do bycia sobą – na miarę siebie”, wkroczyć na drogę mądrego rozwoju, by na jej końcu odnaleźć „wolność, czyli własną tożsamość wynikającą z wyborów, a nie narzucanych z zewnątrz oczekiwań.” Swoistą dojrzewalnią może być nie tylko proces coachingu z profesjonalistą, ale także spokojna rozmowa z cenionym przez Ciebie mentorem, a nawet samodzielnie podjęta autorefleksja. Na rynku nie brakuje książek, czy blogów, w których znajdziesz ćwiczenia do pracy własnej.
Model KASH
Przykładową metodą, która pozwala przyjrzeć się swojemu „tu i teraz” w roli lidera jest chociażby model KASH (opisany w ksiażce S. Neale, L. Spencer-Arnell, L. Wilson). Wypełnij poniższą tabelę najpierw odpowiadając na pytania. Następnie przyznaj sobie ocenę od 1 do 10 w każdym z obszarów (gdzie 1 oznacza niewielką wiedzę i umiejętności, negatywne nastawienie i nawyki, a 10 oznacza najlepszą wiedzę, umiejętności i pozytywne nastawienie, nawyki). Przyjrzyj się wynikom i dokonaj wyboru obszaru, od jakiego możesz zacząć swoje „dojrzewanie”.
WIEDZA Jak oceniasz swoją wiedzę potrzebną do bycia liderem? |
OCENA (1-10): |
NASTAWIENIE Jakie jest Twoje nastawienie wobec organizacji, w której pracujesz i wobec Twojego stanowiska? |
OCENA (1-10): |
UMIEJĘTNOŚCI Jakie są Twoje umiejętności? Na ile są zgodne z wymaganiami, na Twoim stanowisku? |
OCENA (1-10): |
NAWYKI Jakie dostrzegasz u siebie nawyki i codzienne zachowania? Na ile pomagają Ci one w odniesieniu sukcesu? |
OCENA (1-10): |
...
Owocnego dojrzewania Wam życzę. Nie ustawajcie w drodze rozwoju. Codziennie można wykonać krok w dobrą stronę, bo jak powiedział Mahatma Gandhi „Najważniejsze jest, byś był lepszy od samego siebie z dnia wczorajszego”. Niech tegoroczne wakacje będą dobrym początkiem. Bycie liderem jest fascynujące. Bycie dojrzałym liderem jest fascynujące i efektywne. Poznając siebie, mierząc się w własnymi przekonaniami i ograniczeniami masz szansę być inspirującym doradcą i mentorem, skutecznym szefem i ludzkim liderem.
Bibliografia:
A. Kozak, „Dojrzałość menedżerska”, Warszawa 2011.
S. Neale, L. Spencer-Arnell, L. Wilson, “Coaching inteligencji emocjonalnej”. Warszawa 2010.
Raport „Młodzi na rynku pracy” www.effectiveness.pl