Praca w dobrym świetle.

Rozwój, Czas pracy

Poza wynagrodzeniem, komfort miejsca, w którym pracownik spędza osiem godzin dziennie jest jednym z tych czynników, które mają bardzo duży wpływ na podjęcie pracy. Aranżacja, wygoda i oświetlenie tej ważnej przestrzeni w naszym życiu, mają służyć przede wszystkim wydajności zajęcia zarobkowego, której filarem jest praca przy biurku. Wiedzą o tym nie tylko pracodawcy, ale architekci projektujący budynki, hr-owcy zatrudniający pracowników, a nawet firmy produkujące okna. Warto zatem, w pełnym świetle, przyjrzeć się dokładnie miejscu pracy, które uznawane jest za idealne. 

 

 

3 twarze HR Business Partnera... Zobacz inne ciekawe artykuły

Idealne, czyli jakie?

Sprzyjające skupieniu, wygodne i dbające o prawidłową postawę w trakcie wykonywania pracy biurowej. Do tego nowocześnie i wygodnie urządzone. Nie bez znaczenia jest także otoczenie „własnego kawałka podłogi” w pracy, czyli wyposażenie, kolorystyka, akcesoria sprzyjające porządkowi, architektura, ilość światła dziennego wpadająca do środka, widoki za oknem… Wszystko po to, aby wracać z chęcią w to samo miejsce następnego dnia i czuć się w nim dobrze. Kolejne składniki tworzące idealne miejsce pracy, każą przyjrzeć się ergonomii pomieszczenia oraz meblom. Agnieszka Chorab, architekt MDD – firmy, zajmującej się produkcją mebli biurowych podkreśla, że nowoczesne meble biurowe projektowane są, by dopasować się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Krzesła z możliwością regulacji oraz biurka z funkcją zmiany wysokości blatu poprawiają komfort pracy, a tym samym efektywność pracownika. Takie biura są więc postrzegane jako bardziej atrakcyjne. Podobnie jest z wyglądem wyposażenia biura: nowoczesne, futurystyczne kształty, przyjazne, różnorodne kolory, spójność z identyfikacją wizerunkową firmy, a nawet jej kulturą organizacyjną. - Meble znajdujące się w danej przestrzeni powinny nawiązywać do charakteru działalności firmy. Nacisk na pracę zespołową, „burzę mózgów” i konsultacje wymagają odmiennej aranżacji, zachęcającej pracowników do współdziałania. Kreując te elementy świadomie, można zadbać także o spójność wizerunkową – podkreśla Agnieszka Chorab.

Ładny widok, poproszę

Otwarte przestrzenie, w których dominują duże okna, to standard wyposażenia nowoczesnych biurowców. Pracownicy nie tylko korzystają z dobrze doświetlonych pomieszczeń, ale i chętnie spoglądają w stronę okien. Nie należy dziwić się częstemu spoglądaniu za okno przez osoby, które wykonują pracę biurową - to naturalne ćwiczenie, pozwalające dbać o higienę wzroku, zapobiegające krótkowzroczności. Wybór biurowych okien jest dokonywany na etapie projektu, ale rosnąca liczba zamówień na okna elewacyjne, najczęściej stosowane w budownictwie użyteczności publicznej i komercyjnym – potwierdza, że ten trend jest bardzo trwały i nie zmienia się od lat. - Nowoczesna architektura lubi systemy fasadowe z aluminiowymi profilami, ale oprócz walorów estetycznych otwierających przestrzeń, ważne są elementy związane z parametrami technicznymi: współczynnik absorpcji promieni słonecznych, izolacyjność akustyczna, szczelność, redukcja przepuszczalności promieniowania UV – Agnieszka Turowiecka z Budvar Centrum, firmy, która jest jednym z czołowych producentów okien w naszym kraju. - Wspieramy najśmielsze wizje projektantów, które uwzględniają imponującą, miejską architekturę, ale zapewniają też bezpieczeństwo powstających budynków – w tym także dbają o właściwe doświetlenie pomieszczeń w trosce o pracowników – dodaje Agnieszka Turowiecka z Budvar Centrum.

Biurowe światło w świetle przepisów

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) zobowiązuje pracodawcę m.in do zapewnienia oświetlenia dziennego w pomieszczeniach stałej pracy biurowej. Ponadto, jeśli pracodawca chce wyposażyć miejsce pracy wyłącznie w oświetlenie elektryczne, to musi uzyskać zgodę na jego stosowanie od państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydaną w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy. Ponadto minimalne wartości natężenia oświetlenia ujęte są w normach i dla pomieszczeń biurowych, w których realizowana jest praca z komputerem, wynosi 500 lx. Podobne natężenie światła wymagane jest np. przy pracach fryzjerskich, a z kolei sprzedaż w sklepie może odbywać się przy natężeniu nie mniejszym niż 300 lx.  - Już na etapie projektowania budynków i realizacji inwestycji ważną kwestią jest ilość światła dziennego docierającego do pomieszczeń. Dlatego deweloperzy i generalni wykonawcy realizujący inwestycje biurowe zwracają szczególną uwagę na współczynnik przepuszczalności światła, bowiem im jest on wyższy (wyrażony w procentach), tym jaśniej będzie w pomieszczeniu – podkreśla Agnieszka Turowiecka z firmy Budvar Centrum.

Z kolei bardzo problematyczne – nadmierne oświetlenie, zobowiązuje pracodawcę do zainstalowania rolet lub markiz. Przy aranżacji biurowej przestrzeni pracodawca powinien pamiętać także o kilku zasadach związanych z dbaniem o higienę wzroku. Biurko nie powinno być ustawione tyłem do okna, aby monitor komputera nie odbijał promieni słonecznych – światło wtedy nie jest sprzymierzeńcem pracy, a znacząco ją utrudnia. Zbyt bliskie ustawienie biurka względem okna i źródła światła, może spowodować, że utrudniamy oczom prawidłowe rozpoznanie kolorów. Pracownik musi zwrócić uwagę, czy w trakcie pisania nie zasłania źródła światła. Dla osoby praworęcznej powinno się ono znajdować zawsze po lewej stronie, a dla tej, która częściej posługuje się lewą ręką, światło powinno padać z prawej strony.

Oświetlony pracodawca

Pracodawcy coraz częściej konkurują ze sobą o pracowników w tych branżach, w których wykonuje się pracę umysłową w biurze. Jednym z trendów kreowania wizerunku i zwrócenia uwagi jest podkreślanie wyjątkowości przedstawionej oferty poprzez prezentację unikalnego komfortu miejsca pracy. Z jednej strony to sposób konkurowania o najlepszych pracowników, a z drugiej, przystosowanie się do oczekiwań pokolenia Y, które wkracza na rynek pracy i potrzebuje innych warunków do działania niż wcześniejsze pokolenia. Świadomość pracodawców rośnie - o jakość przestrzeni pracy i nowoczesne projekty biur dbały jeszcze niedawno tylko duże firmy z kapitałem zagranicznym, lecz pomału zwiększa się odsetek firm dbających o komfortowe środowisko pracy, również wśród mniejszych przedsiębiorców. Okazuje się, że pracodawcy chcą słuchać i reagować na potrzeby zespołów. – O tym, jak ważny jest to temat, świadczą wyniki badania satysfakcji pracowników w dużej firmie z sektora finansowego, które nasza firma zrealizowała dla klienta. Wśród elementów, które pracownicy chcieliby zmienić w firmie, na pierwszych miejscach pojawiły się czynniki związane ze środowiskiem pracy, które dotyczyły: możliwości własnej aranżacji przestrzeni biurowej, zwiększenia liczby rolet, które regulowałyby natężenie światła oraz wygospodarowania miejsca do odpoczynku wyjaśnia Magdalena Szweida z BestHR. Troska o komfort nie może dziwić, bo statystycznie spędzamy ok. 2 000 godzin w pracy rocznie. Skupienie na zadaniach, które określa pracodawca wymaga zapewnienia podstawowego komfortu fizycznego, takiego jak odpowiednie oświetlenie czy temperatura. To także czynniki, które bezpośrednio przekładają się na efektywność pracowników, a także na ich zdrowie. Wielokrotnie wśród naszych procesów rekrutacyjnych spotkaliśmy kandydatów, dla których to nieodpowiednie warunki pracy były decydującym powodem zmiany pracy.  Dla firm, które dbają o wizerunek dobrego pracodawcy, podstawowym działaniem jest zapewnienie komfortowego biura dla swoich pracowników – dodaje specjalistka BestHR.

Moje i tylko moje biuro

Jak wygląda miejsce pracy kreatywnych freelancerów, którzy odnoszą sukces? W ich przypadku, kiedy przestrzeń domowa staje się obszarem domowego biura, aranżacja miejsca do pracy jest wymagającym przedsięwzięciem. - Chciałbym uczynić z tej przestrzeni moją mekkę – mówi Daniel Tworski, znany w Łodzi grafik, twórca kultowej marki Gouda Works. - Wychodzę z założenia, że przede wszystkim w moim „biurze” muszę czuć się dobrze. Dobre samopoczucie przekłada się bardzo bezpośrednio na kreatywność mojej głowy. Staram się bardzo świadomie dobierać kolejne elementy wystroju wnętrza i to właśnie całość kompozycji pozytywnie na mnie wpływa. A to, co wpływa na mnie, wpływa również na plastykę moich prac. Od pewnego czasu kupuję tylko dodatki w kolorze czerwonym, białym i czarnym. Gros ścian także pomalowałem na czarno. Można nazwać to bardzo minimalistyczną przestrzenią. Momentami nawet surową. Jednakże wybór czerni na kolor ścian, nie wyklucza rezygnacji ze światła słonecznego.Jak podkreśla twórca, za dnia korzysta z dobrodziejstw układu mieszkania i zgrabnie dostosowanego biurka do lokacji światła dziennego. Zatem światło dzienne, choć samodzielni twórcy kreatywni często pracują po zachodzie słońca, musi odgrywać ważną rolę w procesie kreatywnego tworzenia.

...

- Każdy, kto pracuje jako grafik dobrych kilka lat wie, że oświetlenie jest bardzo ważne, np. nie jest łatwo odróżnić bardzo jasną szarość od bieli. To niby detal, ale w branży kreatywnej bardzo ważny. Kontrast jest zawsze istotą, a światło w miejscu pracy pomaga w jego uzyskaniu – podkreśla Daniel Tworski.

3 twarze HR Business Partnera... Zobacz inne ciekawe artykuły

 

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.