Aktualne trendy na rynku pracy i braki kadrowe z jakimi borykają się pracodawcy kreują nowe spojrzenie na politykę personalną w firmach. Jeszcze kilka lat temu mianem dobrego pracodawcy określano firmę, która oferowała dobre wynagrodzenie i gwarancję zatrudnienia. Dziś to już za mało, a oczekiwania wobec firm są zdecydowanie większe.
Oczywiście atrakcyjne wynagrodzenie zawsze będzie istotnym argumentem przy wyborze pracodawcy, ale w ostatnich latach równie ważne stały się dodatkowe świadczenia gwarantowane przez firmy. I tak pracodawcy prześcigają się oferując w ramach benefitów bezpłatne ubezpieczenia grupowe, prywatną opiekę medyczną dla pracownika i jego rodziny, zajęcia sportowe, dofinansowanie do posiłków czy żłobków i przedszkoli. Najbardziej atrakcyjną formą świadczeń dodatkowych jest system kafeteryjny, który nie narzuca pracownikom benefitów, ale pozwala na ich swobodny wybór w ramach określonego limitu finansowego.
Ważna renoma
Pracownicy coraz większą uwagę przywiązują także do pozycji i renomy pracodawcy na rynku. Istotne stały się takie punkty jak wielkość firmy, kapitał, styl zarządzania czy kultura pracy. Kolejną ważną kwestią, nieodzownie związaną ze stylem zarządzania i pracy w danej firmie, jest możliwość realizacji własnych ambicji. Udział w szkoleniach, konferencjach i doskonalenie umiejętności zawodowych stały się już standardem u większości pracodawców. Teraz pracownicy chcą się rozwijać poprzez współuczestniczenie w kluczowych decyzjach, projektach i działaniach podejmowanych w poszczególnych obszarach firmy. Chcą mieć pewność, że ich wysiłek przekłada się na sukces całej organizacji.
Benefity to za mało
Benefity i satysfakcja z pracy to jeszcze za mało, aby zbudować długotrwałą relację z pracownikiem. Kluczową rolę odgrywają także szacunek, dobra atmosfera w pracy i zgrany zespół. Przy czym proces budowania atmosfery i zespołu zaczyna się już na etapie rekrutacji nowych pracowników. Właściwie przeprowadzony proces rekrutacji pozwala bowiem pozyskać pracowników o kompetencjach odpowiednio dobranych do stanowiska oraz charakteryzujących się podobnym jak zespół podejściem do pracy, zbliżonymi ambicjami czy stylem pracy. W OTTO Work Force, aby obiektywnie wyłaniać najodpowiedniejszych kandydatów do pracy, stworzyliśmy system Best Match. Kandydaci są dobierani poprzez zestawienie z profilem „idealnym” opartym na wynikach najlepszych pracowników w firmie klienta. Dzięki takiemu porównaniu obliczamy w jakim stopniu dany kandydat odpowiada profilowi najlepszego pracownika. Zyskuje nie tylko pracodawca, ale także pracownik zajmując stanowisko, na którym będzie mógł się wykazać i czerpać satysfakcję z pracy.
Badaj potrzeby
Kluczem do utrzymania dobrej atmosfery w firmie jest systematyczne badanie potrzeb i satysfakcji pracowników. Jednak w dzisiejszych czasach podsumowania roczne nie wystarczą. Pracownicy oczekują natychmiastowego feedbacku, aby móc realizować ambicje i w pełni wykorzystywać swoje umiejętności. W odpowiedzi na te oczekiwania w OTTO Work Force stworzyliśmy program „15 seconds feedback”, który dzięki rozwiązaniom online pozwala pozyskać szybką informację zwrotną od pracowników i monitorować atmosferę zespołów na bieząco. Dzięki temu czas reakcji pracodawcy jest natychmiastowy. Odpowiednia polityka personalna w firmie, skupiająca się na realnych potrzebach i oczekiwaniach pracowników, przekłada się na sukces firmy. Nie ma problemu ciągłej rotacji pracowników i wypływu wiedzy z firmy, a pozytywny wizerunek pracodawcy pomaga w pozyskiwaniu odpowiednich kandydatków do pracy.
...
Dobry pracodawca, powinien zapewnić równe traktowanie i otoczyć taką samą opieką wszystkich swoich współpracowników, bez względu na formę zatrudnienia. Dzisiaj wiele firm o tym zapomina skupiająca się przede wszystkich na pracownikach zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę. A przecież wszystkie osoby współpracujące, pracownicy tymczasowi, pracownicy kontraktowi, czy outsourcingowi wymagają takiej samej uwagi, bo wspólnie budują sukces firmy.