Agnieszka Jóźwik: Ludzie potrafią pięknie zaskakiwać

HR Wywiad

Co sprawiło, że związała się Pani zawodowo z branżą HR? Za co ceni Pani swój zawód?

Agnieszka Jóźwik: Myślę, że przełomowym momentem były studia podyplomowe z Psychologii Społecznej w Zarządzaniu Rozwojem Organizacji na SWPS. Po nich szkoła coachingu, NLP i inne warsztaty z zakresu rozwoju. Dużo wglądu w siebie, autorefleksji. Zawodowej i osobistej. Przebudowałam siebie i odkryłam co chcę w życiu robić. Poprosiłam o przeniesienie do zespołu personalnego. Dziś jestem w Dachser. Odpowiadam za strategię i politykę personalną. Buduję i wpływam na organizację i jej kulturę. To, co teraz robię, mocno wpisuje się w moją osobistą misję i wartości. Praca z ludźmi, pomimo, że bywa trudna, daje mi olbrzymie poczucie sensu i satysfakcji.

 Jakie wyzwanie zawodowe było dla Pani najtrudniejsze / najciekawsze?

Agnieszka Jóźwik: Praca w Dachser. 7 lat temu musiałam zacząć od podstaw. W firmie nie było nic oprócz obsługi kadrowo – płacowej. Był za to bardzo wysoki wskaźnik fluktuacji, brak prawidłowych szkoleń adaptacyjnych, połowa pracowników ze stażem krótszym niż dwa lata, brak strategii i polityki personalnej, „czerwony” wynik finansowy i bardzo ambitne plany rozwoju biznesu. Dziś jesteśmy laureatem godła Inwestor w Kapitał Ludzki a w ramach europejskich struktur Dachsera podawani za przykład wzorcowego HRu. W tym roku zajęliśmy pierwsze 3 miejsca w europejskich, międzyoddziałowych, jakościowych rankingach (spośród ponad 100 innych oddziałów), od kilku lat osiągamy wyniki lepsze od zakładanych, a nasi pracownicy są bardzo cenieni i chętnie zatrudniani przez inne kraje europejskie w ramach organizacji.

 Dlaczego zdecydowała się Pani dołączyć do inicjatywy HR Influencers?

Agnieszka Jóźwik: Dość długo się zastanawiałam. Bo czy ja mam odpowiednią wiedzę i kwalifikacje? Okazuje się, że prawie każdy członek HR Influencers zadawał sobie to pytanie. I to jest chyba jedna z cech, która decyduje, że ktoś nas do tego grona polecił. Potrzeba ciągłego rozwoju. Dzięki przynależności do HRI wiele jeszcze mogę się nauczyć. Chętnie podzielę się też swoimi doświadczeniami. Ważna jest również możliwość propagowania pewnych wartości. Być może jestem idealistką, ale chciałabym aby w relacjach pracodawca - pracownik, ale także ogólnie w relacjach biznesowych panowały prawdziwie partnerskie zasady. Oparte na zdrowych podstawach – szacunku, odpowiedzialności, uczciwości, zaangażowaniu. Jeśli mogę dołożyć swoją cegiełkę – chętnie to zrobię.

 Z Pani doświadczenia jak należy kształtować relację między HR a biznesem?

Agnieszka Jóźwik: Samo pytanie zawiera w sobie presupozycję, że HR nie jest częścią biznesu. I tu mamy pierwszy, fundamentalny krok – zmiana przekonań. HR to integralna część biznesu. Bez ludzi, ich kompetencji, wiedzy, kreatywności i zaangażowania nie ma organizacji, procesów, jakości, przyszłości firmy. Mnie się przydaje doświadczenie handlowe, rozumienie firmy i procesów, umiejętność mówienia językiem korzyści, ale też operowania liczbami, przekucia „HRowej abstrakcji” w konkret. I na odwrót. Kluczowe jest też budowanie relacji, zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Dla menedżerów często największym problemem zarządczym są ludzie. Z całą ich złożonością. I wtedy mają „telefon do przyjaciela”.

 Jak określiłaby Pani rolę i miejsce HR we współczesnej organizacji?

Agnieszka Jóźwik: To zależy od organizacji, kraju i kultury. W wielu firmach HR nadal zepchnięty jest głównie do roli „hire and fire”. Choć coraz częściej widzę i spotykam organizacje, w których buduje się jakąś politykę personalną. Rzadkością jednak są takie, w której stanowi ona pewną przemyślaną całość, opartą na wartościach.

Jakie kompetencje, kluczowe umiejętności i cechy HRowca są najbardziej poszukiwane?

Agnieszka Jóźwik: Profesjonalizm (wiedza merytoryczna, odpowiedzialność, umiejętność radzenia sobie z problemami i tworzenia nowych rozwiązań), znajomość i rozumienie firmy, wysoka inteligencja emocjonalna (umiejętności społeczne), w szczególności empatia, ale przy jednoczesnej dbałości o interesy firmy i godnym reprezentowaniu pracodawcy w relacji z pracownikami.

Co doradziłaby Pani osobom rozpoczynającym karierę w branży HR?

Agnieszka Jóźwik: Przepis na karierę w branży HR? Weź dużą garść pokory i determinacji, dodaj umiejętność słuchania i cierpliwość, dokładnie wymieszaj, cały czas dosypując nowej wiedzy i umiejętności. Dolej sporo otwartości (na zmianę, odmienności i informację zwrotną). Troskliwie uformuj. Zadbaj o odpowiednią temperaturę zaangażowania. Zobacz co z tego wyrośnie. Przygotuj się, że czynności będziesz musiała / musiał wielokrotnie powtórzyć. Dbaj w tym wszystkim o kucharza, miej dystans, ale nie trać kontaktu. Nie szufladkuj. Ludzie potrafią pięknie zaskakiwać.

Drukuj artykuł
Agnieszka Jóźwik

Dachser Sp. z o.o., Sosnowiec

Dyrektor Personalna w Dachser Sp. z o.o. (międzynarodowy operator logistyczny, zatrudniający ponad 26 tysięcy osób w ponad 420 miejscach na świecie). Zaczynała od doświadczeń handlowych, poprzez projektowe, po menedżerskie. Od roku 2007, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, przeszła ze struktur handlowo-rynkowych w dużej międzynarodowej korporacji do zespołu HR. Od 2009 odpowiada za budowanie strategii i realizację polityki personalnej w Dachser. W 2016 roku dołączyła do inicjatywy HR Influencers.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.