Badanie Employee Experience w Polsce: Większość pracodawców nie dotrzymuje obietnic

HR Komentarz

Aż 55% pracowników, którzy zmienili pracodawcę w ciągu ostatnich dwóch lat deklaruje rozczarowanie nową pracą. Jaka jest przyczyna tego niezadowolenia? Co druga badana osoba wskazuje przełożonego, który nie jest w stanie sprostać ich oczekiwaniom. Wśród najczęściej podawanych powodów znalazły się także: brak możliwości rozwoju, zakres obowiązków, który w praktyce jest inny niż deklarowany podczas procesu rekrutacji, a także rozczarowująca atmosfera.

Z badania Employee Experience w Polsce, które zostało przeprowadzone we wrześniu 2017 r. przez firmy Hudson oraz Great Digital jasno wynika, że nawet jeśli pracodawcom uda się znaleźć i zatrudnić odpowiedniego kandydata, wciąż nie potrafią o niego odpowiednio zadbać już po zatrudnieniu. Co ciekawe, nie jest to wynik badania przeprowadzonego wśród Millenialsów, tylko prawie 800, dobrze wykształconych, zajmujących również wysokie stanowiska osób, w zdecydowanej większości powyżej 35 roku życia. „W procesie rekrutacji bardzo ważne jest, aby zadbać o transparentność i jak najdokładniej przedstawić kandydatowi nie tylko firmę, zakres obowiązków i warunki, ale też sprawdzić jego dopasowanie do kultury organizacyjnej, środowiska pracy oraz przełożonego” – mówi Alexandra Kazimierski, Executive Director w Hudson.

Dlaczego decydujemy się przyjąć nową ofertę pracy?

Aż 58% badanych zdecydowało się na przyjęcie aktualnej pracy ze względu na proponowany zakres obowiązków. 51% badanych oceniło jako atrakcyjne oferowane wynagrodzenie i benefity. Blisko 40% osób przekonały możliwości rozwoju oraz work-life balance, a nieco ponad 30% liczyło na podstawie tego, co usłyszeli i zobaczyli podczas procesu rekrutacji na przyjazną atmosferę oraz elastyczność w zakresie miejsca i czasu pracy.

Pozytywne zaskoczenie dla nielicznych

Swoje obietnice składane podczas rekrutacji spełnia na razie jedynie co trzeci pracodawca (32%). Pozytywnie zaskakuje już tylko co dziesiąty (13%). Najbardziej rozczarowują pracowników ich przełożeni (47%), tylko nieznacznie mniej brak możliwości rozwoju (44%). Prawie 40% osób spotyka się z innym niż oczekiwanym zakresem obowiązków oraz atmosferą. Brak innowacyjnych produktów i/lub usług oferowanych przez pracodawcę doskwiera 29% badanych. Prawie tyle samo narzeka na oferowane wynagrodzenie i benefity oraz warunki pracy w biurze. Sporo osób rozczarowuje także brak work-life balance (23%) oraz brak możliwości realizacji pasji w pracy (21%).

Pozostawiają wiele do życzenia wdrożenie

Jak pokazuje badanie, rozczarowanie pojawia się nie tylko podczas weryfikacji obietnic z procesu rekrutacji, ale także na etapie wdrożenia, w trakcie którego powinniśmy otrzymać największe wsparcie nie tylko ze strony firmy, ale także naszego przełożonego i współpracowników. Jedynie co trzecia badana osoba zadeklarowała otrzymanie takiego wsparcia. Aż 24% osób mogło w tym czasie polegać głównie na sobie. Co ciekawe, im wyższe stanowisko, tym wsparcie współpracowników było mniejsze.

 ...

Jak w dzisiejszych czasach pracownicy reagują na rozczarowania w pierwszych miesiącach pracy u nowego pracodawcy? Otwarciem na nowe możliwości rozwoju. Co można zrobić, żeby przeciwdziałać wynikającej z niezadowolenia rotacji? Jak mówi Marta Pawlak-Dobrzańska, CEO w Great Digital: „Ważne jest, aby już w trakcie rekrutacji dowiedzieć się, co jest ważne dla nowego pracownika i jakie są jego oczekiwania, a potem zadbać o to nie tylko w procesie wdrożenia, ale przez cały cykl życia kandydata w organizacji”.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.