Copywriter to zawód, który wymaga konkretnych umiejętności i wiedzy. W ostatnich latach obserwuje się wzrost zainteresowania karierą copywriterską. Jakie warunki trzeba spełnić, aby zacząć "żyć z pisania" i jakich zarobków można oczekiwać?
Copywriter, czyli kto?
Copywriter nie jest zawodem związanym z internetem, chociaż wielu osobom może się tak wydawać. Pierwotnie copywriterami nazywano osoby, które tworzyły hasła reklamowe i strategie marketingowe. Obecnie zawód copywritera obejmuje znacznie szerszy aspekt działań - pisanie różnorodnych treści, nie tylko krótkich. Zadaniem copywriterów jest tworzenie treści, które chociaż mają charakter komercyjny, powinny być wartościowe dla odbiorcy, a jednocześnie zachęcać do wykonania jakiegoś działania czy skorzystania z usług danego podmiotu.
Niektórzy copywriterzy specjalizują się w tworzeniu treści z konkretnych branż, inni podejmują się pisania niemal na każdy temat. Z tego też względu na liście usług copywriterskich znajdziemy zarówno hasła reklamowe, jak i artykuły wymagające wnikliwej wiedzy specjalistycznej.
Czy copywriterem może być każdy?
Chociaż może się wydawać, że copywriterem może zostać każdy, kto ma łatwość w pisaniu, nie jest to prawdą. Najlepsi copywriterzy nie tylko doskonale władają językiem (nierzadko nie tylko polskim), ale dodatkowo posiadają olbrzymią wiedzę dotyczącą zagadnień SEO i pozycjonowania. To połączenie doświadczenia z zakresu content marketingu i tzw. "lekkiego pióra" jest wbrew pozorom stosunkowo rzadkie na rynku. Próg wejścia do zawodu copywritera jest niski, przez co wiele osób pracujących jako copywriterzy nie mogą zagwarantować naprawdę dobrej jakości usług.
Jak pracuje copywriter?
Copywriter to zawód, który można wykonywać zarówno jako freelancer jak i w oparciu o umowę o pracę. Copywriterzy pracują w agencjach marketingowych oraz "na własny rachunek". W przypadku tych pierwszych praca wymaga współpracy z wieloma innymi działami agencji i nierzadko wykracza jedynie poza pisanie tekstów, ale powiązana jest często z tworzeniem strategii dla różnorodnych klientów. Copywriterzy pracujący jako "wolni strzelcy" mają pewne grono stałych klientów, a także napływowych - im lepszy copywriter, tym mniej czasu musi poświęcać na szukanie zleceń. Ten aspekt działalności freelancera, czyli szukanie zleceń, bywa jednym z najtrudniejszych. W agencji tego problemu nie ma, ale minusem jest z kolei mniejsza swoboda i wolność w zarządzaniu swoim czasem i tym, jakie zlecenia realizujemy.
Co wpływa na wynagrodzenie copywirtera?
Na wynagrodzenie copywritera wpływa wiele czynników. Przede wszystkim są to jego umiejętności i wiedza - znacznie więcej zarabiają wyspecjalizowani w konkretnych sektorach copywriterzy, którzy nie podejmują się pisania "o wszystkim". Ich stawki za 1000 znaków kilkukrotnie mogą przewyższać stawki pozostałych copywriterów.
Oprócz tego nie bez znaczenia jest znajomość zasad SEO, rozwijanie się w kontekście pozycjonowania i wszystkie inne dodatkowe umiejętności, którymi copywriter może się poszczycić, a które są potencjalnym plusem dla właściciela danej witryny - wiedza marketingowa, praktyczna wiedza na temat danej usługi oferowanej przez klienta etc.
Ile zarabia copywriter?
Według oficjalnych danych udostępnionych przez portal Pracuj.pl, mediana zarobków copywriterów w 2021 roku wyniosła 5300 złotych brutto, co w przypadku umowy o pracę daje ok. 3850 złotych netto. Wszystkie zarobki powyżej 3600 netto u copywritera na etacie uznawane są za wysokie.
Z kolei agencja Whitepress przedstawiła wyniki własnych badań z których wynika, że rozbieżności zarobkowe wśród copywriterów są znaczne, co można zobaczyć na rozpiętości cenowej 1000 znaków (jednostka, w której najczęściej rozliczają się copywriterzy). Niektórzy pracują na stawkach 6-7 złotych, a inni nawet 350 złotych. Mediana stawki za 1000 znaków wynosi 31 złotych netto, czyli przy własnej działalności, po opłaceniu podatku dochodowego, copywriter może liczyć na wypłatę w wysokości prawie 25 złotych za 1000 znaków.
Niektórzy copywriterzy deklarują zarobki w wysokości nawet 30 tysięcy złotych netto - zdecydowana większość plasuje się w przedziale 3000-4999 złotych (według danych Whitepress to ponad 23% respondentów).
Chcesz wiedzieć więcej na temat zarobków copywriterów? Przeczytaj ten artykuł: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/736/ile-zarabia-copywriter-zarobki-copywriterow-2021