Skuteczne stoisko na Targach Pracy

Prawo pracy, Czytelnia

Jak podnieść ROI z targów pracy? W jaki sposób zachęcić odwiedzających do natychmiastowego przesłania aplikacji? Jak w prosty sposób pokazać kulturę organizacyjną firmy i zainteresować firmą, osoby, które do niej pasują? Jak sprawić, by o spotkaniu z pracodawcą uczestnik targów opowiedział znajomym?

Wykorzystując marketingowy model AIDA, nowoczesne technologie i kilka kreatywnych pomysłów można wyróżnić ekspozycję i znacznie podnieść skuteczność budowania wizerunku pracodawcy w ramach targów pracy. Eksperci z serwisu pracy Praca.pl, organizatora targów pracy, dzielą się swoimi doświadczeniami.

Model AIDA z perspektywy wystawcy

Marketingowy model reakcji klienta wobec produktu można z powodzeniem zastosować przygotowując stoisko pracodawcy na targi pracy. Model AIDA składa się z 4 elementów:

A – Attention – przyciągniecie uwagi uczestnika targów do stoiska

I – Interest – zainteresowanie uczestnika pracodawcą

D – Desire – przekonanie uczestnika targów do tego, że firma jest dla niego idealnym miejscem pracy i rozwoju

A – Action – nakłonienie uczestnika do działania – przesłania aplikacji, wypełnienia formularza rekrutacyjnego, poinformowania o ofertach pracy znajomych

A  jak Attention – czyli atrakcyjne stoisko

W dobie nowoczesnych technologii warto pomyśleć o tym, jak uatrakcyjnić stoisko, tak by już z daleka przyciągnąć uwagę uczestników. Ciekawym rozwiązaniem są tablice interaktywne, które pozwalają na przeprowadzenie szybkiej prezentacji i pozwalają odwiedzającym stoisko na samodzielnie przeszukiwanie informacji o firmie. Odpowiednie wykorzystanie kolorów i zbudowanie przestrzeni, która będzie wyglądać ciekawie oraz proponowanie aktywności, które sprawią, że przy stoisku stale ktoś się będzie znajdował przyciągną dodatkowe osoby.  Niezwykle pomaga również uśmiech na twarzach wystawców!

I jak Interest – czyli jak zainteresować uczestników pracodawcą?

Same ulotki i miseczka z cukierkami to zdecydowanie za mało. Uczestnika trzeba wciągnąć w proces poznawania firmy. Proste a skuteczne pomysły to np.:

  • wyświetlany na monitorze filmik prezentujący wnętrze firmy;
  • wnętrze stoiska wyklejone zdjęciami pracowników (również takimi, robionymi spontanicznie, przy okazji imprez, spotkań czy nawet pokazujących pasje i zainteresowania pracowników – miłośnik wspinaczki skałkowej widząc, że kilku pracowników firmy też pasjonuje się tym sportem, na pewno pomyśli o tym, że w takiej firmie miałby o czym rozmawiać z kolegami „po godzinach”);
  • niebanalne przedstawienie ofert pracy – np. w formie graficznych ogłoszeń, komiksowych stripów zachęci do głębszego zainteresowania się oferowanymi stanowiskami pracy
  • ciekawe gadżety, które są związane z branżą firmy – czy inżynierowi uda się rozwiązać techniczną łamigłówkę z klocków? Ile osób zabierze ze sobą ładną graficznie wlepkę, na której poza logo firmy znajdzie się również motywacyjne hasło lub zabawny komentarz branżowy?

Monitorowanie zainteresowania firmą wśród uczestników targów

Dla mierzenia efektywności targów i skuteczności pracodawcy ważne jest prowadzenie monitoringu poziomu zainteresowania pracodawcą. Wskaźniki można uzyskać za pomocą metody obserwacji, analizy ilości i jakości otrzymanych CV, wejść na stronę www pracodawcy (zarówno główną jak i mobilną) w dniu targów i w kilka dni po ich zakończeniu. Niekiedy organizatorzy targów proponują również dodatkowe rozwiązania. Podczas organizowanych w marcu 2015 roku targów pracy, monitoring zainteresowania będzie prowadzony już na etapie rejestracji uczestników online, którzy będą mogli zadeklarować chęć spotkania z pracodawcą. Tego typu monitoring da pracodawcom jeszcze przed samymi targami informacje na temat potencjalnych uczestników spotkań i możliwość bardziej adekwatnego przygotowania się do nich.

D jak desire, czyli jak sprawić, by uczestnik chciał u nas pracować

Targi pracy to również miejsce na to, by pokazać jakie możliwości rozwoju daje firma, jakimi wartościami się kieruje, dlaczego warto stać się członkiem zespołu. Nie ma jednak podczas targów pracy czasu na to, by opowiadać o ścieżkach kariery na poszczególnych stanowiskach czy prezentować ofertę szkoleniową, w jakiej może uczestniczyć pracownik.

Można jednak:

  • przygotować krótki przewodnik o możliwościach rozwoju – np. w formie plakatu na ścianie stoiska,
  • zaproponować program referencyjny (w ten sposób uczestnicy o ofercie pracodawcy informują znajomych),
  • przygotować warsztaty, na których manager z doświadczeniem podzieli się wiedzą w określonym zakresie (uczestnicy będą bardziej zainteresowani warsztatami w ich obszarze zainteresowań, związanymi z pracą, niż ogólnymi pogadankami na temat procesu rekrutacji czy historii firmy),
  • zorganizować po targach Dni Otwartych Drzwi, na które zaproszeni zostaną uczestnicy targów

Jeśli zainteresowanie firmą i chęć pracy ma się utrzymać, warto popracować nad interakcją z uczestnikami targów już po ich zakończeniu – dodatkowe materiały do pobrania ze strony czy przesłanie mailem dodatkowych informacji o procesie rekrutacji pozwoli wzmocnić przekaz i dodatkowo monitorować efekty skuteczności targów.

A jak Action, czyli jak nakłonić uczestnika do działania?

I tu mamy kilka możliwości:

Elektroniczne zbieranie aplikacji w czasie rzeczywistym

Nie każdy uczestnik targów będzie miał pod ręką wydrukowane CV. Takie papierowe dokumenty to zresztą dodatkowy kłopot. Znacznie efektywniej gromadzić CV w formie elektronicznej. Jeśli zależy nam na bazie kandydatów nie wystarczy przekazanie materiałów reklamowych i nadzieja na to, że kandydat po przyjściu do domu prześle nam swoje CV. Lepiej zmotywować go do przesłania do od razu – w momencie wizyty na stoisku. Można w tym celu wykorzystać specjalnie założoną skrzynkę mailową (pozwoli nam monitorować efektywność targów w obszarze tworzenia bazy kandydatów) lub stworzyć prosty formularz rekrutacyjny, który pozwoli na pozostawienie podstawowych danych przez kandydatów (imię i nazwisko, adres mailowy, obszary pracy jaką zainteresowany jest kandydat). Po zakończonych targach do wszystkich kandydatów, którzy pozostawili swoje adresy mailowe wysyłamy zaproszenie do dokończenia procesu aplikacji i przesłania swojego CV. Pamiętajmy, że taki formularz musi być responsywny – czyli umożliwiać skorzystanie z niego za pomocą komórki. Zachętą może być również posiadanie na wyposażeniu stoiska kilku tabletów, które pozwolą zainteresowanym kandydatom na wypełnienie formularza.

Grywalizacja

Aplikacje służące rozrywce mogą z powodzeniem służyć również rekrutacji lub przedstawieniu kultury organizacji. Inwestycja w aplikację to wprawdzie koszt, ale korzystać można z niej wielokrotnie, umieszczając ją również w sklepach internetowych z aplikacjami lub na stronie pracodawcy. Grywalizacja okazuje się szczególnie skuteczna w promowaniu firmy wśród pokolenia Y.

Konkursy i testy

Rozdawnictwo smyczy i długopisów generuje koszty i przynosi mały ROI. Za to zabawny „psychotest”: „Czy pasujesz do naszej firmy” lub kilka przykładów rekrutacyjnych zadań, które pozwolą kandydatowi sprawdzić się „w praktyce” dają szanse na zaangażowanie i zapamiętanie firmy. Podobnie działają wszelkiego rodzaju konkursy – o ile zarówno zadania jak i nagrody są związane z firmą.

Informacje, jakie kandydat powinien wynieść z Targów Pracy

Cele osób odwiedzających targi pracy i wystawców są zbieżne. Pracodawcy chcą pozyskać ciekawych kandydatów i poszerzyć wiedzę na temat działalności firmy. Odwiedzający chcą zdobyć informację na temat aktualnych ofert pracy, możliwości rozwoju, charakteru firmy i procesu rekrutacji. Odpowiednie przygotowanie prospektów informacyjnych to zatem dostarczenie wiedzy na temat:

  • aktualnych i najbliższych wolnych wakatów (Czy macie dla mnie pracę? Czy w przyszłości będą stanowiska odpowiednie dla mnie?);
  • kultury organizacyjnej firmy (Czy pasuję do firmy? Czy będę się w niej dobrze czuł?);
  • możliwości rozwoju, korzyści dla pracowników (Dlaczego powinienem chcieć u was pracować?);
  • procesu rekrutacji (Czego mogę się spodziewać aplikując do was?).

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.