Grywalizacja- nauka przez doświadczanie

Zarządzanie, Narzędzia


O grywalizacji mówi się najczęściej w kontekście wzmacniania motywacji i budowania zaangażowania pracowników.  To innowacyjność i efektywność. Przyjemność i rozrywka. Dziś trochę więcej o potencjale grywalizacji w kontekście zdobywania wiedzy, a przede wszystkim: rozwoju kompetencji.



Kiedy doświadczasz, uczysz się najwięcej…

Kiedy czegoś doświadczamy, zdarza nam się mówić, że stajemy się bogatsi. Za nami kolejne wyzwania oraz dużo wniosków. I nie mam tu na myśli wyłącznie dobrych przeżyć (takich, po których osiągamy ogrom endorfin i poczucie spełnienia). W życiu bywa tak, że najbardziej pouczające okazują się złe doświadczenia. To one wnoszą najwięcej. To po nich jest refleksja i większa świadomość. Proces zdobywania wiedzy poprzez konkretne działanie, odczuwanie jego efektów i wyciąganie na tej podstawie wniosków został bardzo dobrze opisany przez środowisko naukowe. W procesie tym dostrzeżono ogrom zalet, zwłaszcza jeśli odniesiemy go do stosowanych na co dzień metod szkoleniowych.

Testujesz rzeczywistość

W grywalizacji bardzo dobrze zastosowano ten właśnie proces. Grając, testujemy rzeczywistość. A dzięki temu, wyciągamy wnioski i zdobywamy wiedzę. Przykre konsekwencje odczuwamy jedynie w przestrzeni pewnej symulacji - to z kolei pozwala nam na jeszcze większe zaangażowanie, aby grę przechodzić kilka razy i dzięki temu znaleźć optymalne rozwiązanie sytuacji problemowej, z którą musimy się zmierzyć w danym scenariuszu. Wiedzę zdobywamy zatem poprzez praktykę oraz doświadczenie. A czym jest doświadczenie? To nic innego, jak wspomniana wcześniej refleksja nad konsekwencjami własnych decyzji. Zdobyte w ten sposób doświadczenie trzeba jeszcze przełożyć na wiedzę, a wiedzę - na umiejętności. Będąc w świecie gry możemy testować szereg rozwiązań i możliwości, a co za tym idzie - doświadczać ich konsekwencji, ale tylko w tym świecie, bez negatywnego wpływu na świat realny. Symulacje w grywalizacji pozwalają nam skonfrontować swoje zachowania z sytuacjami odzwierciedlającymi realne problemy w życiu zawodowym. Odczuwanie konsekwencji podejmowanych przez nas decyzji pomaga w zdobywaniu nowych umiejętności, które z powodzeniem można potem wykorzystać w środowisku pracy.

A przy tym bawisz się świetnie!

Nie bez powodu mówi się przecież, że najlepsza jest nauka poprzez zabawę. Tym też wyróżnia się grywalizacja - zabawy w tym mnóstwo przeważnie, a przez to szkolenie ciekawsze i bardziej atrakcyjne. Głównym założeniem grywalizacji jest przede wszystkim pełne zaangażowanie użytkownika. Takie zaangażowanie możliwe jest wyłącznie wtedy, kiedy coś zdaje się być interesujące. Dlatego dobrym pomysłem jest połączenie nauki i rozrywki. Kiedy wcielamy się w jedną z postaci gry, możemy swobodnie podejmować decyzje i kształtować jej świat, stając jednocześnie przed wieloma wyzwaniami, które tak naprawdę stają się celami gry. Tu ważne są: przemyślana fabuła i realne wyzwania. Postacie powinny być inspirujące, a sytuacje niezwykle ciekawe. Angażujemy się tym bardziej, ponieważ nie czujemy znużenia, a to występuje często podczas wielu godzin spędzonych na salach szkoleniowych. To dzięki zaangażowaniu właśnie zwiększamy swoje kompetencje. Nauka, która staje się rozrywką, pozwala nam nabrać poczucia rzeczywistego posiadania kompetencji.

 ...

Dzięki grywalizacji czerpiemy przyjemność z nauki poprzez rozrywkę. Jej celem jest budowanie motywacji i zaangażowania. Taka forma szkolenia okazuje się niezwykle interesująca i atrakcyjna, zwłaszcza jeśli stajemy przed szeregiem wyzwań, dzięki którym możemy się sprawdzić w ciekawych sytuacjach odzwierciedlających nasze codzienne życie.

Drukuj artykuł
Ewelina Stachowiak

Sklep hrtools.pl, Poznań

Odpowiedzialna za obsługę sklepu internetowego z narzędziami HR. Zajmuje się koordynowaniem pracy zespołu i delegowaniem zadań oraz kontaktem z klientami. Wprowadza nowe produkty i testuje nowe narzędzia. Filolog klasyczny, szczególną uwagę przywiązuje do słowa pisanego. Chętnie podejmuje się realizacji nowych, kreatywnych projektów. Lubi widzieć efekty swojej pracy.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.