MBA w 2020 roku

Zarządzanie, Czytelnia

MBA jest ostatnio postrzegane jako program, który nie zapewni pracodawcom wykwalifikowanych pracowników.  Niektórzy uważają, że program nauczania MBA powinien się zmienić, aby sprostać dynamicznemu środowisku biznesowemu.

Powodem, dla którego MBA poddawane jest tak ostrej krytyce jest kryzys finansowy. Wydawałoby się, że z powodu takiej nagonki na MBA zainteresowanie zarówno studentów jak i rekruterów będzie słabło. Nic bardziej mylnego! Liczba kandydatów zdających test GMAT, który jest niezbędny przy wielu programach MBA osiągnęła największy poziom w historii. Prof. Bodo B. Schlegelmilch, chair of International Marketing Management na WU Vienna, Austria oraz Prof. Howard Thomas, Dean of the Lee Kong Chian School of Business (LKCSB), Singapore i chair in Strategic Management na LKCSB opowiadają o zmianach w systemie nauczania, które w niektórych szkołach już zaczęły funkcjonować.

Rola szkół biznesu w przyszłości

Debata o roli szkół biznesu nie ogranicza się jedynie do dyskusji o programie nauczania. Aby określić swoją rolę w społeczeństwie w przyszłości, szkoły muszą uważnie przyjrzeć się swoim celom, grupie docelowej, przekazywanym treściom i wykładowcom. Muszą jasno pokazać swoją rolę w kształceniu profesjonalnych managerów. Dziekani wiodących międzynarodowych uczelni wymieniają trzy główne obszary wymagające poprawy w programie nauczania: umiejętności miękkie, etykę i CSR oraz globalizację.

Umiejętności miękkie

Umiejętności miękkie zawsze były ważnymi atrybutami odnoszących sukcesy menadżerów. W przyszłości ich znaczenie będzie jeszcze większe. Umiejętności miękkie odróżnią menadżerów od liderów biznesu. Ostatnio szkoły biznesu skupiły się na rozwijaniu zdolności analitycznych swoich absolwentów. Niestety ucierpiało na tym rozwijanie między innymi umiejętności menadżerskich. Dlatego też w ciągu kolejnych 10 lat pojawią się nowe metody nauczania wymagające więcej nauki opartej na doświadczeniu. 

Etyka i biznes

Debata o etyce i CSR wpleciona jest w skomplikowaną listę problemów na świecie. Szkoły biznesu mają za zadanie uczyć przyszłych liderów, jak powinni podchodzić do globalnych problemów, takich jak na przykład nierówny podział w społeczeństwie, ekologia czy różnice między narodami. Szkoły biznesu będą musiały dokładniej pokazać cel swoich działań i rolę, jaką chcą odgrywać w społeczeństwie. Ważne będzie też wprowadzenie innowacyjnych programów nauczania, aby zbalansować analityczne rozwiązywanie problemów z odpowiedzialnością społeczną.

Globalizacja

Globalna konkurencja, finanse i międzynarodowi klienci zwiększyły potrzebę na edukowanie menadżerów, którzy będą wrażliwi na różnice międzykulturowe. Szkoły biznesu zmagają się ze stworzeniem programów, które zapewnią odpowiednie międzynarodowe doświadczenie. W przyszłości będą odpowiedzialne za profesjonalizację zarządzania. Ponieważ jest ono połączeniem doświadczenia, wiedzy i analizy uczniowie programów MBA nie mogą być specjalistami tylko w jednej dziedzinie. Szkoły będą musiały dostosować się do zmian i sprawić, aby studenci zostali profesjonalistami o wspólnym zasobie wiedzy i wartościach. Na agencjach akredytacyjnych takich jak AACSB, Equis i AMBA spocznie duża odpowiedzialność zapewnienia podobnego program nauczania we wszystkich szkołach biznesu.

MBA w 2020 roku

Zdaniem Prof. Bodo B. Schlegelmilch z  WU Vienna oraz Prof. Howard Thomasa MBA będzie istniało w 2020 roku, ale czy dalej będzie podobne do tego, co mamy teraz? Program studiów będzie na pewno bardziej złożony, nacisk na praktykę jeszcze większy niż dotychczas, a studenci bardziej świadomi problemów społecznych. Szkoły biznesu oprócz uczenia wymaganych podstaw będą zobowiązane do przekazywania wartości, które obowiązują w środowisku managerów. Jest to zdecydowanie trudniejsze niż uczenie umiejętności technicznych. Duży wpływ na techniki nauczania będzie miała technologia. Studenci, a szczególnie zajęci menadżerowie, którzy zapisują się na zajęcia, coraz częściej wymagają dostępu do materiałów niezależnie od czasu i miejsca. Zapowiedzią zmian są obecnie dostępne platformy umożliwiające komunikację, wymianę plików, czy wideokonferencje z profesorami, którzy dzięki temu mogą uczyć studentów na drugim końcu świata. Mimo to nauka na odległość nie zastąpi spotkań z profesorami i innymi studentami czy wspólnej nauki w klasie jeszcze przez długi czas.

Drukuj artykuł
Artykuł został przygotowany przez WU Executive Academy

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.