Zatrzymać i zatrudnić pracownika to główne wyzwania pracodawców w Polsce

HR Komentarz


Co trzecia firma w Polsce miała w ostatnich miesiącach problem ze znalezieniem pracowników, a 3 na 4 pracodawców obawia się, że nie będzie w stanie utrzymać obecnej kadry – wynika z badania zrealizowanego przez Millward Brown na zlecenie Work Service S.A. Jednak wyzwań przed pracodawcami jest więcej.

Aż 68% firm czuje presję płacową ze strony pracowników, a co trzeciego przedsiębiorcę niepokoi wzrost kosztów zatrudnienia. Według ekspertów Work Service, takie wyniki wskazują, że rynek pracownika w Polsce staje się rzeczywistością. Niestety pracodawcy jeszcze nie do końca wiedzą, jak odpowiedzieć na nowe wyzwania rynkowe. "Bardzo dobra koniunktura gospodarcza, którą potwierdzają liczne wskaźniki makroekonomiczne, to również wzmożone zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę. A z tą pracodawcy mają ostatnio coraz więcej problemów. Już co trzecia firma miała trudności z pozyskaniem pracowników, głównie niższego szczebla. To rodzi zagrożenie, że nie będzie rąk do pracy, aby wykonać zlecenia. To duży problem, z którym pracodawcy będą musieli sobie poradzić. Zwłaszcza, że obok problemów ze znalezieniem odpowiedniej kadry, pracodawcy coraz częściej boją się, że będą od nich odchodzić najbardziej wartościowi pracownicy. A to, jak wynika z naszego badania, jest jak najbardziej realne zagrożenie, bo już co piąty zatrudniony otrzymał w ciągu ostatniego roku, co najmniej jedną ofertę pracy"– mówi Maciej Witucki, Prezes Zarządu Work Service S.A..

Brakuje pracowników niższego szczebla

Jak wynika z badania Work Service, 33,9% pracodawców w ostatnich miesiącach miała trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Największy problem występował w zakresie zapotrzebowania na kadrę niższego (15,2%) oraz średniego szczebla (11,4%). Natomiast 4% pracodawców miało trudności ze znalezieniem kadry zarządzającej. Co istotne, częściej problemy z rekrutacją miały średnie i duże firmy – odpowiednio 45% i 46% w porównaniu do 30% małych przedsiębiorstw. Natomiast w ujęciu branżowym, to firmy zajmujące się produkcją zgłaszają największe zapotrzebowanie na pracowników, głównie niższego szczebla. Sektor publiczny jako jedyny miał problem z kadrą zarządzającą. "Branża produkcyjna ma wyraźny problem w zakresie znalezienia odpowiednich pracowników. 28,4% firm z tego sektora miała wyraźne trudności rekrutacyjne. Jednak z podobnymi wyzwaniami mierzą się również firmy usługowe i handlowe. Krótkoterminową receptą na to zjawisko jest przyciąganie pracowników zza granicy, co obserwowaliśmy już w ubiegłym roku. Bez przyciągania pracowników np. z Ukrainy wiele firm miałoby dziś znaczące trudności z realizacją zamówień" – mówi Krzysztof Inglot, Pełnomocnik Zarządu Work Service S.A.

Jak utrzymać załogę?

Pracodawcy wskazują, że problem z utrzymaniem pracowników to największe dla nich wyzwanie na najbliższe miesiące (taki pogląd wyraża 3 na 4 pracodawców). Na drugim miejscu, według 68% firm, znajduje się rosnąca presja płacowa wśród zatrudnionych osób. Co trzeci pracodawca wskazał natomiast, że problemem będzie wzrost kosztów zatrudnienia (37,6%) oraz rekrutacja nowych wykwalifikowanych pracowników (37,6%). Jednak identyfikacja problemów nie zawsze idzie w parze z umiejętnością odpowiadania na nie. Mimo że większość Polaków od zamiaru zmiany miejsca pracy powstrzymałaby podwyżka wynagrodzenia, tylko 40% pracodawców w ten sposób próbowałoby zatrzymać kadrę. Pracodawcy skupiliby się na: organizacji szkoleń, warsztatów i aktywności umożliwiających rozwój (66,3%), działaniach employer brandingowych (50,1%) oraz określaniu jasnej ścieżki kariery dla pracowników (43,6%). "Już teraz nastał moment, w którym pracodawcy muszą nauczyć się identyfikować potrzeby pracowników i skutecznie na nie odpowiadać. Co istotne, nie chodzi tutaj o jednorazowe działania, a kompleksowe strategie, które pozwolą uniknąć zagrożenia odpływania najbardziej wartościowej kadry. Z badania wynika, że przed pracodawcami jest jeszcze sporo do zrobienia. Jednak można zakładać, że umacnianie się rynku pracownika, wymusi na pracodawcach wypracowanie odpowiednich strategii" – wskazuje Krzysztof Inglot.

Badanie Barometru Rynku Pracy V zostało podzielone na dwie kategorie:

  • Pracowników – Badanie zrealizowano na próbie osób pracujących (N=517) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,4%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w styczniu 2016 roku.
  • Pracodawców – Badanie zrealizowano na próbie pracodawców (N=300) dobranych w kwotach dla wielkości zatrudnienia, po 100 wywiadów dla firm małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) oraz dużych (250+ pracowników), z uwzględnieniem województwa – miejsca prowadzenia działalności oraz branży firmy. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby to +/- 4,2%, a dla wyróżnionych trzech klas wielkości zatrudnienia +/- 10,2%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w styczniu 2016 roku.
Drukuj artykuł
Artykuł został przygotowany przez Work Service S.A.


Grupa Kapitałowa Work Service działa od 1999 roku i jest największą firmą usługową na polskim rynku usług personalnych. Prowadzi działalność na terenie całego  kraju za pośrednictwem sieci oddziałów oraz za granicą w 6 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Specjalizuje się w restrukturyzacjach w obszarze HR, rekrutacji wykwalifikowanych pracowników, doradztwie personalnym oraz outsourcingu funkcji związanych z zarządzaniem kadrami.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.