Czerwień w szafie HR- owca

HR, Czytelnia

Fot. Artur NyczKto z nas w dzieciństwie nie grał w kolory? Różne wersje tej zabawy łączyła jedna reguła: „Kolor wygrywa, czarny przegrywa”. Budowanie wizerunku to również swego rodzaju gra w kolory, tyle że stawka jest tutaj dużo wyższa, a zasady nieco bardziej złożone. Warto je poznać i przyjrzeć się bliżej znaczeniu poszczególnych barw. Na pierwszy ogień najbardziej emocjonalna z nich.

Czerwony jak...

Z czym kojarzy się czerwień? Kiedy zadaję to pytanie w trakcie moich szkoleń, najczęściej padające odpowiedzi to: ogień, krew, miłość, seksualność, energia, przysłowiowa płachta na byka. Istotne jest, że każde z tych skojarzeń budzi emocje, silne emocje. Wobec czerwieni nie jesteśmy w stanie przejść obojętnie – to kolor jak wykrzyknik, przy tym bardzo dosłowny. Nie bez przyczyny większość polityków nosi czerwone krawaty, a czerwone szpilki są synonimem atrakcyjnej, zwracającej uwagę kobiecości.

Kolor z charakterem

Mówi się, że czerwień to kolor ludzi z temperamentem, jest z nim po drodze na pewno tym, którzy chcą się wyróżnić, stawiają na niebanalność. Jak to jednak z kolorami o takiej mocy wyrazu bywa, zalecam ostrożność – nie trudno tutaj bowiem o przesadę i efekt odwrotny od zamierzonego. Kolor czerwony może stać się asem w rękawie każdego, pod warunkiem, że umiejętnie z niego skorzystamy. Jest z czerwienią bowiem trochę tak, jak z chili – dodaje smaku i charakteru, w nadmiarze jednak – może zaszkodzić. Co to oznacza?
Wszystko zależy od kontekstu sytuacyjnego. Oczywiste jest, że inaczej wyglądamy w pracy i po pracy, a nawet inaczej w zależności od zawodu, jaki wykonujemy, naszego hobby, wszystkich ról społecznych, w których występujemy. Kolor czerwony kojarzony jest z odwagą, ambicją i pewnością siebie. I słusznie, bo czy kobieta mająca zły dzień jest w stanie założyć czerwoną sukienkę? Nie ma mowy! Za to kiedy idziemy na walkę o rację z bojowym nastawianiem, czerwony może bardzo się przydać.

Musimy zdać sobie sprawę z tego, że czerwień jest zaprzeczeniem dyskrecji. W naturalny sposób przyciąga oko i sprawia, że rzecz lub osoba stają się zauważalne. Czasem na tym nam właśnie zależy. Są jednak sytuacje, kiedy wskazany jest wspomniany wyżej umiar. Czerwony w zbyt dużych ilościach może rozpraszać, a nawet wzbudzać agresję. Dlatego też w sytuacjach dziennych biznesowych, czerwień sprawdzi się tylko jako akcent.

Czerwony niejedno ma imię

Zdarzają się klientki, które podczas analizy kolorystycznej pytają z niepokojem, czy będą mogły nosić rzeczy w ulubionym czerwonym kolorze. Inne proszą mnie o pomoc w doborze idealnej czerwonej pomadki. To kolor, który ma znaczenie szczególne, zwłaszcza dla kobiet. W każdej z tych sytuacji powtarzam niezmiennie – czerwień, tak jak zieleń czy biel to kolor dla każdego, wszystko jest kwestią temperatury barwy, umiejętnego poruszania się wśród odcieni ciepłych i chłodnych, zgodnie z typem kolorystycznym. Podczas, gdy jednak osoba będzie wyglądać zjawiskowo w pomidorowej wersji czerwieni, dla innej strzałem w dziesiątkę okaże się czerwień malinowa albo żurawinowa. Wiele wariacji na ten sam temat – to jedna z głównych zasad budującej wizerunek gry w kolory. 

...

Jest taka bardzo popularna radiowa piosenka – „Lady in red”, w której Chris De Burgh pięknie wyśpiewuje całą siłę rażenia, jaką niesie ze sobą kolor czerwony. Nie ma drugiej barwy o takiej mocy oddziaływania na innych – jest w tym szansa na kreowanie pożądanego wizerunku, jest w tym jednak i ryzyko. Warto o tym pamiętać i przyprawiać nasz wygląd czerwienią adekwatnie do sytuacji i typu kolorystycznego, jakim jesteśmy.

Drukuj artykuł
Tatiana Szczęch

Ekspert HR Polska ds. wizerunku

Dyplomowana stylistka, doradca wizerunkowy oraz trener wizażu z wieloletnią praktyką w branży. 
Właścicielka Centrum Kreowania Wizerunku SYNERGIA w Gliwicach.
Ma bogate doświadczenie w pracy z klientami pragnącymi poprawić swój wygląd i zyskać indywidualny styl. Jako osobista stylistka oferuje pełen zakres usług związanych z wizerunkiem. Stale współpracuje także z firmami, ubierając jej pracowników, prowadząc szkolenia i warsztaty dotyczące autoprezentacji, zasad dress code oraz etykiety biznesu. Współorganizuje sesje zdjęciowe: komercyjne, biznesowe i prywatne.
Chętnie współpracuje z mediami, gdzie wypowiada się na tematy związane z modą i wizerunkiem.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.