Jak wykorzystywać media społecznościowe do employer brandingu i rekrutacji?

HR, Czytelnia

Media społecznościowe stwarzają wiele nowych możliwości w zakresie rekrutacji pracowników. Z jednej strony pozwalają na budowę wizerunku pracodawcy i tym samym zachęcają do siebie potencjalnych kandydatów. Z drugiej strony są narzędziem do aktywnego poszukiwania pracowników, według ściśle określonych wymagań. Jak wykorzystać potencjał mediów społecznościowych na potrzeby swojej firmy?


Employer branding i rekrutacja najlepiej się sprawdzają na dwóch platformach społecznościowych, tj. na Linkedin i na Facebooku.

Zacznijmy od LinkedIn

Portal przygotował ofertę płatnych profili, które uławiają poszukiwania pracowników działom HR i head hunterom. Na LinkedIn można bezpłatnie założyć profil prywatny lub firmowy. Już bezpłatna wersja daje pracodawcom szerokie możliwości w zakresie employer brandingu, czyli budowy wizerunku pracodawcy i może zachęcać do aplikowania potencjalnych pracowników.

Efektywne korzystanie z profilu powinno obejmować w pierwszym kroku poprawne i wyczerpujące uzupełnienie profilu firmy. O czym warto pamiętać?

Dane firmy – powinny być kompletne i obejmować dane kontaktowe. Firmy, dla których LinkedIn jest kanałem pozyskiwania kandydatów do pracy, praktykują podawanie adresu konkretnej podstrony z ofertami pracy lub wręcz adresu osobnej witryny, służącej do rekrutacji pracowników. W ten sposób skracana jest droga kandydata do aplikacji.

Opis firmy – to sekcja, która mówi wiele o kulturze panującej w firmie, ale również o tym, jak chce być postrzegana przez swoich pracowników. Zamiast powielać sprzedażowe opisy ze strony internetowej, warto dostosować tekst do odbiorców i podkreślić zalety firmy jako pracodawcy.

Na LinkedIn można znaleźć wiele opisów firm, które zaczynają się podobnie: od roku powstania firmy i informacji o jej najważniejszych osiągnięciach i nagrodach. Jeśli profil ma wspierać pozyskiwanie kandydatów, w tej sekcji lepiej skupić się na wartościach istotnych z punktu widzenia pracownika, np.:

  • co firma ceni najbardziej u swoich pracowników – kreatywność, umiejętność szybkiego uczenia się, znajomość branży
  • jaki jest jej stosunek do pracownika – wspieranie pracy w zespole lub wspieranie indywidualnych i samodzielnych talentów
  • co firma zapewnia swoim pracownikom – kreatywne miejsce pracy, nowoczesne biuro, przyjazną atmosferę, różnorodne i ciekawe zadania odpowiadające kompetencjom pracownika.

Zdjęcia – zazwyczaj jako zdjęcie profilowe wybierane jest logo firmy. Z myślą o przyszłych rekrutacjach dobrze jest dodać dodatkowe zdjęcia, które pokazują życie i kulturę firmy, a także wyróżnią profil na tle inny pracodawców. Świetnym przykładem są zdjęcia pracowników we wnętrzach firmy, na przykład przy pracy. Jeśli wnętrza nie są atutem firmy, można skorzystać ze zdjęć robionych podczas delegacji, spotkań z klientami, szkoleń, konferencji czy targów.

Jakie są zalety Facebooka w procesie rekrutacji?

Facebook już dawno przestał być młodzieżowym portalem, służącym do podglądania znajomych. Rozbudowane możliwości promowania firmy, w tym płatne reklamy, sprawiły, że Facebook to obowiązkowy element budowy wizerunku firmy w sieci. Także pracodawcy wykorzystują jego potencjał poprzez aktywne prowadzenie strony firmowej. Jakie możliwość warto wykorzystać, aby zachęcić do siebie potencjalnych kandydatów?

Budowa wizerunku pracodawcy na stronie firmowej

Efektywność strony zależy  przede wszystkim od jakości publikowanych materiałów. Dobrze i kompletnie uzupełnione dane firmy to za mało. Konieczne jest obranie strategii publikacji postów, które będą ukazywały się regularnie, dostarczając wartościowych informacji użytkownikom.

Sprawna komunikacja z kandydatami

Szczególnie osoby w wieku 20-35 zamiast kontaktu telefonicznego czy mailowego, chętniej wybierają kontakt za pośrednictwem Facebooka. W walce o wymagających kandydatów, którzy być może sami będą szukać nowych szans na rozwój zawodowy, sprawne odpowiadanie na wiadomości to konieczność i jednocześnie szansa na nawiązanie dialogu.

Wyszukiwanie potencjalnych pracowników

Zaawansowana wyszukiwarka osób pozwala na selekcję na podstawie wykształcenia, ukończonej uczelni, umiejętności, zainteresowań, lokalizacji i wielu innych czynników.
Jak dotrzeć więc do użytkowników Facebooka, których chcemy zaprosić do współpracy? Najlepszym rozwiązaniem jest działanie na profilu prywatnym, z którego jasno wynika, jaką firmę reprezentujemy i czym się zajmujemy. Z myślą o procesie rekrutacji należy jednak zadbać o profesjonalny, godny zaufania wygląd i przekaz profilu.

Płatne formy promocji

Reklamy na Facebooku to skuteczny i wciąż relatywnie tani sposób na dotarcie ze swoim komunikatem do wybranej grupy odbiorców. W zależności od bieżącej konkurencji oraz konfiguracji kampanii koszt jednego kliknięcia może nas wynieść zaledwie kilkadziesiąt groszy. Aby nie zaprzepaścić szansy dotarcia do użytkowników, warto skonfigurować kilka kampanii jednocześnie, różnicują pomiędzy nimi grupy odbiorców. Na przykład zamiast grupy odbiorców menadżerów, z branży medycznej, zainteresowanych sprzedażą, lepiej wybrać grupę menadżerów, grupę pracowników z branży medycznej i grupę osób zainteresowanych sprzedażą.

 ...

Obecność firm w mediach społecznościowych bazuje na nawiązywaniu relacji i dialogu z użytkownikami. Prowadzenie komunikacji nastawionej na zachęcanie do pracy kandydatów wykracza daleko poza publikację ogłoszeń o pracę. Liczy się regularne i konsekwentne umieszczanie interesujących treści. W tym zakresie warto wykorzystać media społecznościowe do prezentacji kultury panującej w firmie, co stanowi bardziej wartościową informację dla kandydata niż typowe ogłoszenie.
W procesie rekrutacji standardem jest sprawdzenie profilu kandydata w mediach społecznościowych. W wielu przypadkach takie rozeznanie mówi więcej niż szablonowe CV. Warto pamiętać, że pracownicy robią dokładnie to samo – zanim wyślą CV i poświęcą swój czas na spotkanie, sprawdzą opinie o firmie, zajrzą na firmowego Facebooka i przeanalizują obecnych pracowników na LinkedIn. Budowa profilu pracodawcy w mediach społecznościowych jest więc istotnym krokiem w procesie pozyskiwania nowych pracowników.

Drukuj artykuł
Izabela Wołyniec- Sobczak

Saleswise Sp. z o.o., Poznań

Personal branding & recruitment manager. Ekspert personal brandingu i profesjonalnej rekrutacji. Pomaga specjalistom, ekspertom, freelancerom, menadżerom i właścicielom firm, rozwijać ich biznesy, na bazie silnej marki. Silna marka jest własnym i niepowtarzalnym kanałem marketingowym, dzięki któremu buduje się grono wiernych klientów.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.