HR-owy apetyt na wyzwanie

HR, Czytelnia

Pamiętasz jeszcze jak to było kiedy stawiałeś swoje pierwsze kroki w HR? Kiedy natłok planów, celów i sposobów ich realizacji tak bardzo Cię napędzał? Wyzwanie to drugie imię HR-owca, a w IT także pierwsze. Przeczytaj jak działa nasz HR i zainspiruj się.

W codziennej pracy w dziale HR mamy dużo zadań. Dzielimy je na priorytety, w zależności od trudności i terminu ich realizacji. Kiedy wchodzisz w branżę IT dostosowujesz znane metody pracy do potrzeb panujących w organizacji. Priorytety gonią, bo wszystko dzieje się szybciej. Zadania, które określone były na początku powstania działu HR i EB ewoluują lecz ich trzon pozostaje niezmienny.



Poszukiwanie

Pracownik w IT to podstawa, a dobry pracownik-skarb. Szukamy pracowników doświadczonych, z historią zawodową, udziałem w rozlicznych projektach, z bogatym portfolio, ale i pasjonatów, chcących się uczyć, pełnych zapału. Dotyczy to nie tylko programistów, ale także grafików, obsługi klienta, marketingu i innych działów. Wiadomo, programiści to osoby pierwszej potrzeby w firmach IT, na nich skupia się największa uwaga rekruterów. Poszukiwani są kanałami online i offline. Prym wiedzie Internet, jak również metoda poleceń pracowniczych. Kandydaci przechodzą przez proces weryfikacji swoich umiejętności. Cenimy sobie dobór celowy, stawiamy na jak najlepsze dopasowanie kandydata do stanowiska pracy. Proces jest przez to dłuższy aniżeli w innych branżach. Jego właściwe przeprowadzenie pozwala nam pozyskać pracownika, który bardzo szybko jest gotowy, aby przystąpić do swoich obowiązków.

Wdrażanie

Nowo zatrudniony pracownik zaczyna proces onboardingu. Jako dział HR przeprowadzamy go przez wszystkie etapy poznania firmy. Poznaje środowisko pracy, kolegów, przełożonego. Spacer po firmie to ważny element pierwszego dnia, zwiedzane są poszczególne pomieszczenia, przedstawieni zostają koledzy, w końcu zostaje zapoznany z metodą pracy na tzw. ticketach. To autorskie rozwiązanie umożliwia wprowadzanie zadań, nad którymi aktualnie prowadzone są prace. Umożliwia ich priorytetyzowanie, opisywanie, uaktualnianie postępów itp. System ten ułatwia pracę nie tylko pracownikom, poprzez usystematyzowanie ich pracy, ale także całemu zespołowi, dzięki przejrzystości zadań każdego z nas.

Support

Misją działu HR jest odnalezienie dobrego pracownika na rynku, wdrożenie go do pracy, jak również supportowanie go w codziennym życiu wewnątrz firmy. Na czym polega wsparcie? Na poznaniu jego oczekiwań i potrzeb jako pracownika. HR ma za zadanie merytorycznie i celowo zadbać o każdego wewnątrz firmy. Dzięki wywiadom i ankietom pracowniczym możemy monitorować jego odczucia. Od pewnego czasu w naszej firmie funkcjonują ankiety powitalne. Pytamy w niej o zainteresowania każdej osoby, marzenia prywatne i zawodowe, pozwala nam to w ciekawy sposób zaprezentować “nowego” całej grupie, jak również czuwać nad przebiegiem jego kariery zawodowej. Nowym rozwiązaniem jest przeprowadzanie rozmów z nowo zatrudnionymi osobami, na temat całego procesu onboardingu i pierwszego miesiąca pracy. Poznajemy odczucia, wrażenia, słuchamy sugestii, co pozwala nam ulepszać proces wdrażania nowych pracowników, zapewnić im łatwiejsze i bardziej komfortowe wejście w struktury firmy.

Budowanie atmosfery

Za budowanie atmosfery odpowiada dział Employer Brandingu. To w naszych rękach są pracownicze dusze. Dbamy o ich pozytywne nastawienie do pracy dzięki szeregom działań, małych i dużych. Obchodzimy urodziny każdego pracownika obdarowując go prezentem dobranym specjalnie dla niego. Świętujemy śluby i narodziny dzieci, ale także nietypowe święta jak np. dzień programisty. Organizujemy imprezy służące integracji, oraz konkursy pobudzające kreatywność. Atmosferze sprzyja śniadanie fundowane przez firmę. Szwedzki stół czeka na pracowników między 8 a 12. Pomysł na śniadania jest inicjatywą zarządu, podczas tych paru godzin ludzie spotykają się ze sobą, to buduje relację i poprawia komfortu pracy, jest też nietuzinkowym benefitem, bardzo docenianym przez wszystkich pracowników.

Dbałość o komunikację

Dbałość o dobrą komunikację wewnętrzną to trudne zadanie. Często bowiem komunikacja przebiega głównie na tematy zawodowe. Nam zależy na podkreśleniu typowo humanistycznych wartości w pracy, w wyniku tej potrzeby powstał nasz firmowy profil na Facebooku. Jako dział EB upowszechniamy ważne dla naszej organizacji momenty. Fotografujemy codzienne życie pracowników, świętujemy, chwalimy, dzielimy się sukcesami. To onlinowe miejsce spotkań pracowników. Usprawnienie komunikacji to zadanie permanentne. Pomóc nam w tym mają również szkolenia z typologii osobowości. Dzięki nim poznajemy właściwe dla każdego z pracowników metody zachowań i komunikacji. Wyniki analizy każdego członka zespołu, są opublikowane w panelu z ticketami. W dowolnym momencie każdy z nas może poznać cechy kolegi/koleżanki, zaznajomić się z preferowaną dla tej osoby formą komunikacji. To duże ułatwienie w kontaktach zawodowych, ale także koleżeńskich.

Monitoring

Jak trudne jest monitorowanie potrzeb pracowniczych wie każdy z HR-u. Jeszcze trudniejsze jest wprowadzanie oczekiwanych zmian. W naszej organizacji dużo pytamy, pozwala nam to właściwie kierować zmianą. Z naszej ostatniej ankiety pracowniczej wynika, że ludzie chętnie odpowiadają na pytania, lubią mieć wpływ na to co dzieje się wewnątrz. Wiedza zaczerpnięta od ludzi jest tą najcenniejszą, w końcu to ich dotyczą zmiany. Dobrym przykładem jest jedno z pytań ankietowych o chęć udziału w imprezach firmowych. Okazuje się, że 95% chce brać w nich udział po godzinach pracy, co bardzo nas cieszy, bo oznacza to, że lubią swoje towarzystwo i chętnie poświęcają swój wolny czas, żeby spotkać się z kolegami. Dodatkowo zapytani o to co by poprawili w aktualnych imprezach wskazują na wzmocnienie integracji z nowymi pracownikami. Badanie zadowolenia z pracy wyszło bardzo dobrze, co więcej wskazuje nam nowe kierunki działań do budowania zgranego i efektywnego zespołu.

 ...

Wyzwań w HR nie brakuje. IT jest bardzo wdzięczną branżą, gdzie można, a nawet trzeba się wykazać. Stare sprawdzone metody budowania relacji, czy pozyskiwania pracowników są wspomagane przez nowe rozwiązania. Znając specyfikę branży wiemy, że rola działu HR i EB  jest bardzo ważna. Musimy odpowiedzieć na potrzeby pokoleń Y i Z, które wysoko stawiają poprzeczkę. Nowoczesne rozwiązania HR w branży IT to konieczność. Potrzeba matką wynalazków, dlatego każdego dnia szukamy nowych metod sprostania potrzebom naszego zespołu. Dużo pytamy, analizujemy i wdrażamy. Nie boimy się próbować i doświadczać, strach blokuje a przecież liczy się rozwój.

Drukuj artykuł
Magdalena Biegusiewicz

i-systems, Gliwice

Specjalista z zakresu marketingu i PR. Aktualnie pracuje jako specjalista ds. Employer Brandingu w gliwickiej firmie i-systems tworzącej dedykowane oprogramowanie eCommerce dla handlu i dystrybucji. Odpowiada za działania zewnętrzne, www.i-systems.pl

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.