Eventowy onboarding

HR, Czytelnia

Wszystko, co nowe, łączy się z pewną dozą niepewności. Zatrudnienie nowego pracownika i przyjęcie go w struktury firmy często kojarzy się ze stresującą, szczególnie dla tej nowej osoby, sytuacją.



Wymaga także zaangażowania ze strony działu HR i pracowników firmy, którzy często nie mają dość czasu, by poświęcić wystarczająco dużo uwagi nowo zatrudnionej osobie. Co można zrobić, by przyjęcie nowej osoby w grono pracowników firmy przebiegało efektywniej? Jak złagodzić skutki stresującej sytuacji i sprawić, by nowy pracownik szybko poczuł się szczęśliwym, pełnoprawnym członkiem załogi?

Działania onboardingowe warto wesprzeć narzędziem np. takim jak event. Wydarzenia mogą być dedykowane różnym okazjom. Zorganizowanie eventu z powodu przyjęcia nowych osób w struktury firmy uatrakcyjnia proces onboardingu, przyspiesza procesy poznawcze i utożsamianie się z marką.

Zmierzamy w tym samym kierunku

W procesie onboardingu bardzo cenne jest uświadomienie nowemu pracownikowi wartości i misji firmy. Im szybciej, tym lepiej. W związku z tym nie warto tracić czasu na sztywne wprowadzanie pracownika do jego obowiązków, a zamiast tego zastosować np. scenariuszową grę połączoną z organizacją wydarzeń. To rozwiązanie jest tym bardziej trafne jeśli do zespołu dołączają przedstawiciele pokolenia Z, którzy skupiają swoją uwagę tylko na chwilę, są multitaskingowi i stale on-line. Dedykowana aplikacja skupi uwagę zarówno ich, jak i Millenialsów zdecydowanie skuteczniej niż szkolenia. Poza tym bezpośredni udział w realizacji zadania automatycznie angażuje bardziej, niż teoretyzowanie. Taką grywalizację można zastosować już na poziomie rekrutacji, kiedy punktowana będzie znajomość marki i efektywne wykorzystanie swoich umiejętności, a finałem gry rozmowa rekrutacyjna. Gry mają tę moc, że angażują, a rywalizacja nikomu nie kojarzy się z nudą. Zastosowanie grywalizacji i eventów w procesie onboardingu sprawia, że wejście w organizację staje się prostsze. Rozgrywająca się w biurze gra jest idealną okazją do poznania miejsca, ludzi, wartości i misji firmy.

Dla wielu okres wprowadzania nowego pracownika do firmy to głównie merytoryczny czas szkoleń. Jak najbardziej, trzeba jednak pamiętać, że to nie wszystko. W procesie onboardingu należy zwrócić uwagę także na działania miękkie – budowania lojalności między ludźmi i ich identyfikacji z marką. Eventy są narzędziem silnie oddziałującym na emocje pracowników. Pracownicy nie oczekują imprez integracyjnych, które ostatecznie w ogóle takie nie są. Potrzebują czegoś więcej, by poczuć się częścią firmy, utożsamić się z marką, być dumnymi i lojalnymi wobec niej. Prawidłowo zaprojektowane i angażujące wydarzenia stanowią rozwiązanie tych problemów.

Przejmij stery i zbuduj wizerunek marki

Działania eventowe w procesie onboardingu mogą być częścią strategii employer brandingowej firmy. Zbudowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy rozpoczyna się jeszcze przed procesem rekrutacyjnym. Liczy się pierwsze wrażenie. Organizując eventy w środowisku zewnętrznym, kierowane do studentów, potencjalnych kandydatów czy młodych talentów, w atrakcyjny sposób możemy budować wizerunek firmy. Zaprezentowanie się jako świetny pracodawca podczas targów pracy skupia uwagę, przez co wpływa na wzrost liczby wpływających aplikacji i zainteresowania profesjonalistów. Rozdawanie brandowych gadżetów podczas eventów wzmacnia poczucie identyfikacji z marką. Zaprezentowanie audio - wizualizacji z dotychczasowych firmowych eventów trafia w emocje przyszłych pracowników, ponieważ pokazujemy im, że w naszej firmie pracują szczęśliwi ludzie. Udostępnienie scenariuszowych gier połączonych z aplikacjami może promować nasz branding. Wszystko, co nas wyróżnia, powinno zostać zamieszczone w strategii employer brandingu i rozdzielone pomiędzy pracowników. Mowa nie o rozdzieleniu między nich obowiązków, ale wyróżników firmy, którymi są obdarowani, co bardziej utożsamia ich z organizacją. Tym samym naszym obowiązkiem jest, by proces wprowadzania nowych osób na firmowy pokład przebiegał zgodnie z tym, co obiecaliśmy i był kontynuacją działań sprzed rekrutacji. Możemy zatem kontynuować scenariuszową grę dotyczącą np. znajomości organizacji, wplatając w nią dedykowane wydarzenia i nagrody za poszczególne osiągnięcia. Organizowanie eventów wewnątrzfirmowych, podczas których pracujemy z nowymi i obecnymi pracownikami wpływa na wzmacnianie ich lojalności, zaangażowania i efektywności. Takie spójne działania są także wyrazem kreatywności firmy i rozsądnej konsekwencji w dążeniu do celu.

Statek to załoga

W proces onboardingu powinnyśmy zaangażować dotychczasowych pracowników. Nie chodzi jednak o to, by zabierać im cenny czas angażując ich w czasochłonne wprowadzanie nowej osoby w struktury firmy. Byłoby to dla nich tylko powodem dodatkowego stresu traktowanym jak nałożenie kolejnego obowiązku. Tymczasem można zrobić to skuteczniej, angażując ich w onboardingowy event lub scenariuszową grę. Użycie takich narzędzi aktywizacji nie tylko sprawi, że stara i nowa załoga szybciej i lepiej się pozna, ale będzie też formą odskoczni i odświeżenia umysłu od codziennych zadań. Naturalnie wywołana współpraca pomiędzy nowym i starym pracownikiem sprawia, że nowa osoba znacznie szybciej się wdraża i efektywniej przechodzi do swoich obowiązków. Zatrudnieni pracownicy natomiast nie odczuwają negatywnych skutków nowej sytuacji w postaci dodatkowych obowiązków okrajających ich cenny czas. Zamiast tracić godziny na oficjalne wprowadzanie nowej osoby do teamu, lepiej łagodnie i bezstresowo wdrożyć ją w codzienne życie, misje i wartości firmy.  Poprzez grywalizację i trafnie zaprojektowane działania eventowe możemy w naturalny sposób wpłynąć na aktywizację i integrację pracowników, która przebiegnie w niezauważalny, przyjemny sposób. Oszczędzi to też niezręcznych sytuacji i sztucznej atmosfery towarzyszącej przyjmowaniu „nowego” na pokład. Dzięki temu w naturalny sposób zintegrujemy pracowników, którzy w bezceremonialny sposób zaczynają tworzyć jedną załogę.

...

Dzięki dobrze skonstruowanym eventom można uatrakcyjnić proces onboardingu, zintegrować zespół oraz zrealizować część strategii employer brandingowej. Zminimalizowanie niedogodności towarzyszących zmianom personalnym w organizacji jest możliwe dzięki eventom. Zbudowanie zintegrowanego zespołu przyspiesza taką współpracę, która buduje markę świadomie i przeprowadza przez kolejne etapy rozwoju. By przekonać się czy udało nam się uzyskać postawione cele, po zorganizowanych wydarzeniach warto spotkać się z nowo zatrudnioną osobą i uzyskać feedback.

Drukuj artykuł
Małgorzata Machynia

FSWO, Leszno
Przygotowuje kreatywne koncepcje eventów, brandingów, rebrandingów oraz projektuje działania employer brandingowe www.fswo.pl. Swoją karierę zawodową rozpoczęła w Grupie Żywiec, a następnie rozwijała się w strukturach Heinekena. Uwielbia pracę z ludźmi. Zaraża swoją pasją i chęcią do tworzenia. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.